Od roku 2009 se aktivně zabývám fotovoltaikou a od roku 2012 se zabývám elektromobilitou. Všechny toto znalostí a zkušenosti Vám chci nabídnout formou konzultací či školení.
Elektromobilita
A moje cesta k ní
Poprvé jsem se na prezentaci elektromobilu Kaipan K0 a K1 (prototypy z dílen VŠB) podílel na výstavě ampér 2012. Od té doby jsme s týmem nejen prezentovali, ale i vyvíjeli části bateriových elektromobilů, a to zejména na trakčních akumulátorech a palubní nabíječce. Částečně jsme pracovali i na závodním vozítku pro eco shell maraton, kde jsme implementovali vodíkový pohon pro maximální úspornost a efektivitu. Naše hlavní zájmová činnost byla výstavba mobilních robotů, kteří v soutěžích měli buďto autonomně sledovat čáru nebo najít cestu v bludišti. Tyto soutěže mě nasměřovali a naučili dost o limitacích malých bateriemi napájených robotů. S elektromobilitou jsem pokračoval vývojem elektrokoloběžky, která se později stala moji diplomovou prací. Tuto diplomovou práci můžete najít na dspace nebo zde přímo ke stažení. Elektrokoloběžky tehdy nebyly zdaleka tak běžné jako jsou dnes, a proto bylo potřeba vymyslet celou koncepci, geometrii, zejména pak vyřešit pohon a typ akumulátorů. Po delší debatě a úvaze jsem zvolil BLDC motor v kole, a Lithium Železo Fosvátové (také LFP nebo LiFePO4) články ze kterých jsem sestavil trakční akumulátor 48 V 15Ah, tj 0,7 kWh energie se kterou měla být koloběžka schopna dojet až stovku kilometrů.
Na doktorském studiu jsem se dále rozvíjel směrem elektrických vozidel a bateriových uložišť. Nejprve jsem se podílel na přestavbě elektrického golfového vozíku na autonomní vozidlo, využívající LIDAR a stereovizi, dále také na rackovém řešení energetického uložiště jak s články 18650, tak i s LFP články. Důležitým krokem při volbě tématu disertace pro mne byla elektromobilita. V roce 2016 katedra zakoupil Nissan Leaf (facelift 24 kWh), ve kterém jsem zjistil, jak nepřesné jsou ukazatele dojezdu v moderních elektromobilech. Tím, že jsme elektromobil prezentovali na mnoha akcích, některé za horizontem dojezdu na jedno nabití jsem začal sbírat dost zkušeností. Tyto zážitky, včetně odtahu mi určily směřování disertace. Prvotní výzkumný článek ve snaze identifikovat, jak elektromobil odhaduje dojezd je zde.

Postupem času začalo být neúnosné dělat výzkum na služebním vozidle katedry, a proto jsem pořídil vlastní. Peugeot iOn (2011, 16 kWh) jsem koupil s poměrně vysokým nájezdem cca 107 kkm a stavem zdravím trakčního akumulátoru (SoH) pod 70 %. Už jen cesta z Kokořínska do Ostravy mi trvala přibližně 18 hodin, a to včetně jednoho odtahu a jednoho velmi statečného stopaře.
V rámci pochopení celé elektromobility jsem udělal dost měření, uprav, a to včetně výměny trakčního akumulátoru. Starý byl rozebrán na články, na kterých byla udělána diagnostika. Naučil jsem se restartovat SoH v automobilu a v rámci výzkumu jsem změřil účinnost palubní nabíječky, DCDC konvertoru ale také například účinnost přenosu energie z akumulátoru na kola. To vše kvůli schopnosti všechny tyto parametry zanést do disertace, která měla za úkol vytvořit algoritmus, který přesně odhadne dojezd vozidla, ale také v případě, že dojezd není dostatečný navrhne úpravy vedoucí k úspoře energie.
Disertace nejen, že obsahovala vlastní algoritmus výpočtu dojezdu a směřování toku energií (což byla světová novinka v akademické oblasti), ale také obsahuje kapitolu zaměřenou na vyvrácení mýtů, které brání rozmachu elektromobily. Během dlouhých let prezentování elektromobility lidem jsem poznal, čeho se bojí a pomocí dat, výpočtů a statistiky se snažil v této kapitole nastínit skutečný stav. Velkým oceněním pro mě bylo, že v oponentských posudcích zaznělo mimo jiné: Ve srovnání s jinými prameny se zde jedná o velmi objektivní podání informací bez tendenčního manipulování.
Disertační práce byla odevzdána na začátku roku 2022 a po obhajobě mi vynesla doktorát z technické kybernetiky. Disertační práce včetně posudku můžete najít na dspace, verze s opravami z posudků je zde.
Díky spolupráci s firmou iont.tech mám znalosti z oblasti dobíjecích stanic a hlavně silného a spolehlivého partnera v oblasti od domácích wallboxů po velké veřejné dobíjecí stanice.
Na konci roku 2022 jsem začal spolupracovat na pozici EV expert s firmou Driverama a od začátku roku 2023 se aktivně podílím na implementace EV strategie a rozšiřování znalostí o EV v rámci celého holdingu Aures.
Fotovoltaika
A moje cesta k ní
První setkání s fotovoltaikou bylo v roce 2009 při volnočasové aktivita na střední škole. Tou byla soutěž „Napájení sluncem“. Soutěž spočívala v tom, že vyrobené vozítko vybaveno solárním panelem mělo za úkol projet co nejrychleji rovnou trasou, na kterou svítily umělá a velmi výkonná svítidla. Limit na FVP byl omezen rozměrem. Už v tomto roce 2009 jsem viděl spousty kreativních způsobů, jak se odlišit, například parabolické zrcadlo, které dodrželo rozměr panelu, ale soustředilo na něm světelnou energii z větší plochy. Paralelně k tomuto závodu probíhal podobný závod ve vodíkových vozítcích.
O několik let později v létě 2012 jsem k stávajícímu bateriovému ostrovnímu systému přidal malý fotovoltaický panel. Panelový kufřík byl navržen pro udržování 12V akumulátoru v autě a mi pomáhal svými 14Wp pomáhal během dalších let dobíjet jednu, dvě a někdy i tři paralelně spojené akumulátory. Ty pak napájely nabíječky, LED světla a občasně i notebook.
Během dalších let jsem pasivně nachytával zkušenosti z Vysoké školy, či od otce mého kamaráda, který si na bytovém domě udělal malou FVE s jejíž částmi jsem výjimečně pomáhal. Další významný milník byl na konci roku 2017, kdy se mě hospodář tábořiště, na kterém jsem provozoval dříve zmíněný ostrovní systém zeptal, jestli by bylo možno vymyslet něco co by dokázalo dlouhodobě utáhnout ledničku. Napočítal jsem tedy energetickou bilanci, vybral lednici, panel, měnič a akumulátor. V létě 2018 se vše osvědčilo a od té doby se každý rok systém rozšiřuje. Z původních 330 Wp malého měniče na 12V 180 Ah olověný akumulátor a karavanové lednice se v roce 2022 dospělo k téměř 1 kWp, 24V logice, v trakčních akumulátorech a fotovoltaikou se řeší vše od velkých lednic, přeš čerpání vody až po provoz výpočetní techniky. Krátkodobě jsem byl schopen i dobíjet svůj elektromobil.
Další projekt, který byl výzvou bylo udělat vojenskou maringotku energeticky nezávislou. Nebylo to pouze otázkou fotovoltaiky, při návrhu se počítalo i s dalšími prvky jako je Trombého stěna, nebo krbová kamna. Zde se projevil fakt i pří stavitelných náklonech panelu nelze v mírném pásmu topit fotovoltaikou.
Na VŠB jsem v rámci doktorského studia navrhoval ostrovní měřící systémy s fotovoltaickými panely, tyto systémy měly dlouhodobě monitorovat pohyb půdy a alarmovat před případnou hrozbou sesuvů půdy. Spíše, než o ostrovní FVE se zde jednalo o energy harvesting a hlavně o optimalizaci procesů na úspornost.
Nejdůležitější zlom v mém vzdělání byly události konce roku 2021, kdy skončila velká energetická společnost Bohemia energy a strhla lavinu událostí. Neméně důležité bylo ohlášené ukončení německého jaderného programu, válka na Ukrajině, ale zejména nová vlna dotací Nová zelená úsporám 2021, která byla natolik štědrá, že společně se zvyšujícími se cenami elektrické energií slibovala návratnost místo předchozích 8 let pouze horizont 2-4 let.
Moje naléhání, které trvalo téměř 10 let se díky novým dotacím a touze po energetické soběstačnosti konečně proměnilo v realitu a začali jsme stavět FVE na střeše RD mého budoucího šéfa. O pár měsíců později na přelomu let 2021/2022 jsme založili divizi Ekoenergo pod společností ha-vel family, která se přes dvě desítky let specializuje na chytrá a efektivní řešení. Já si postupně dodělal fotomontéra elektrických systému, což je potřebné vzdělání k montáži FVE a rozšiřoval si vzdělání v oblasti norem, ochraně před bleskem, a hlavně vybíral technologie, které by byly kvalitní, bezúdržbové neporuchové, a hlavně s dobrým dohledovým systémem. Od Goodwe přes Sermatec jsem se dostal až po 4 generaci hybridních měničů Solax, a jejich akumulace. Kromě několika dalších certifikací jsem se tedy stal i certifikovaným instalátorem pro technologie Solax.
Našim účelem nebylo svést se na vznikajícím šílenstvím kolem fotovoltaiky, nechtěli jsme prožít dynamický růst. Chtěli jsme věci dělat pořádně a mít spokojené zákazníky. Sám jsem kvůli tomu dělal obchodní činnost a byl schopen obhájit technické řešení FVE i akumulace. Za první rok instalací FVE jsme nainstalovali 50 FVE na rodinné domy, kromě dvou vše na Solaxech. V několika případech se jedná o velmi specifické instalace, od speciálně vytvořených konstrukcí nad střechou, až po tracker, tedy „slunečnici“ otáčející se za sluncem. Taky jsme začali instalovat průmyslové objekty na technologiích Solar Edge.
V průběhu své technicko-obchodní praxe se na mě obraceli lidí, kteří si nevybrali elektrárnu od nás, kvůli ceně, ale realizace od konkurence se jim nezdála. Začal jsem tedy kontrolovat nastavení i zapojení elektráren a díky mým protokolům a doporučením se několik zákazníků dočkalo nápravy od svých realizačních firem. Další nepoměrně větší zakázky jsem revidoval ještě před realizací a díky mému připomínkování se zákazníci vyhnuli potenciálně problematickým nebo suboptimální FVE.
Co mohu nabídnout:
- Konzultace Vaší zamýšlené FVE (RD/BD/ostrovní/firemní).
- Konzultace Vaší již realizované FVE, případné nápady na optimalizaci.
- Své znalosti přesahující obor FVE.
- Objektivitu pro hodnocení jiných řešení.
- Férové účtování svého času.
Co Vám dát nemohu:
- Univerzální pravdu (můj názor bude vždy subjektivní).
- Znalecký posudek (avšak mám kontakty na soudní znalce).
- Revizní zprávu (ale mám kontakt na velmi kvalitní revizní techniky).
- Výčet norem, které to či ono řešení respektuje či porušuje.
- Zdarma svůj čas.
